Via Mijn Woonplaats kunt u direct allerlei zaken regelen bij De Woonplaats wanneer u dat wilt. Log snel in door op de onderstaande knop te klikken.
Mijn WoonplaatsHuur betalen
Hoe betaal ik de eerste keer mijn huur?
In de huurovereenkomst wordt afgesproken dat u de huur maandelijks vooruit betaalt. De eerste huur betaalt daarom voordat u de sleutels krijgt. De rekening voor de eerste huurperiode sturen wij mee bij uw huurovereenkomst. Om het betalen daarvan zo eenvoudig mogelijk te maken, ontvangt u van ons een Tikkie. Natuurlijk kunt u er ook voor kiezen om de rekening zelf aan ons over te maken.
De eerste huurperiode is afhankelijk van de ingangsdatum van uw huurcontract. Huurt u de woning bijvoorbeeld vanaf 10 april? Dan betaalt u van 10 tot en met 30 april. Is de ingangsdatum na de 19e van de maand, dan brengen wij ook de hele volgende maand in rekening.
Uit welke betaalmethoden kan ik kiezen?
De maandelijkse huur kunt u op verschillende manieren betalen, namelijk:
- per automatische incasso
- via Mijn Woonplaats een iDEAL-betaling doen
- met internetbankieren
- door uw bank te machtigen
- bij GWK Travelex
De eenvoudigste manier is betalen via automatische incasso. U machtigt De Woonplaats om iedere maand het juiste bedrag van uw rekening af te schrijven. Een automatische afschrijving kan alleen plaatsvinden wanneer u zelf toestemming geeft. U geeft toestemming door een machtigingsformulier in te vullen via Mijn Woonplaats of vraag een machtigingskaart op door met ons te bellen of mailen. Vult u vervolgens alle gegevens volledig in en verstuur de kaart naar:
De Woonplaats
Antwoordnummer 512
7500 WB Enschede
Wilt u liever geen gebruik maken van automatische incasso? Dan kunt u ook betalen door een betaling via Mijn Woonplaats door middel van iDEAL. Of via internet bankieren, dan maakt u het huurbedrag over op IBAN nummer NL17INGB0662396030 ten name van De Woonplaats te Enschede. Ook kunt u de bank machtigen of het bedrag storten bij het GWK Travelex. Aan deze laatste optie zijn echter wel stortingskosten verbonden.
Naar bovenWat zijn de voordelen van automatische incasso?
Met een automatische incasso machtigt u De Woonplaats om aan het begin van iedere maand het juiste bedrag van uw rekening af te schrijven.
Een machtiging biedt de volgende voordelen:
- u vergeet nooit te betalen
- u bespaart uzelf de rompslomp van het steeds regelen van terugkerende betalingen
- u kunt het afgeschreven bedrag binnen 56 dagen terug laten boeken of uw machtiging intrekken
Mijn huurbetaling is gestorneerd, wat nu?
Wanneer een automatische incasso niet lukt dan ontvangt De Woonplaats hiervan een bericht van uw bank. We ontvangen niet de reden van een stornering.
Een stornering kan de volgende oorzaken hebben:
- u beschikt over te weinig saldo op uw rekening
- u heeft de betaling zelf teruggedraaid (dat kan binnen 56 dagen)
- u heeft een algehele blokkade op incasso’s
Als dit voorkomt, dan kunt u het gestorneerde bedrag gemakkelijk via Mijn Woonplaats (iDEAL) overmaken of uw bank een nieuwe betalingsopdracht geven.
Naar bovenHoe kan ik mijn IBAN nummer wijzigen?
U kunt uw IBAN nummer alleen schriftelijk wijzigen. Vul hiervoor het machtigingsformulier in dat u kunt downloaden via Mijn Woonplaats. Vergeet niet om het formulier met uw handtekening te ondertekenen voordat u het terugstuurt naar De Woonplaats.
Naar bovenWelke kosten zijn inbegrepen in de huurprijs?
Naast de huur int De Woonplaats maandelijks ook een aantal andere vergoedingen. Bijvoorbeeld servicekosten, het lidmaatschap van de huurdersvereniging en kosten voor het glas- en/of onderhoudsabonnement. Bij sommige woningen worden ook stookkosten geïnd. Dit zijn voorschotbedragen die jaarlijks worden afgerekend aan de hand van de werkelijke kosten. Op de huurspecificatie staat precies wat u betaalt.
Naar bovenWanneer vindt de huuraanpassing plaats?
Tenzij u een huurvastovereenkomst heeft, wordt ieder jaar op 1 juli de huur aangepast. Minimaal twee maanden van tevoren ontvangt u hierover meer informatie. Maakt u gebruik van automatische incasso, dan hoeft u niets te doen. De Woonplaats past het bedrag voor u aan. Kiest u voor een periodieke overboeking bij uw bank of e-banking, dan moet u zelf voor de aanpassing zorgen. Bezwaren tegen de huuraanpassing kunt u kenbaar maken via een door de overheid vastgestelde procedure.
Naar bovenExtra informatie over huren?
U vindt veel informatie over huren, huurtoeslag, et cetera op Geldkompas, ontwikkeld door de gemeente Enschede. Naast informatie over huren, is hier ook veel te vinden over onder andere werk, geld, leren en zorg.