De Woonplaats benut al tijden haar inkoopkracht om werkgelegenheid te creëren. Nu zijn we ook gecertificeerd met de hoogste trede op de PSO-ladder en wordt onze sociale impact officieel. Met veel trots namen onze directeur Leon en betrokken medewerkers van De Woonplaats afgelopen week het certificaat in ontvangst.
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO. Een PSO meet de sociale bijdrage van een organisatie en drukt dit uit in een trede op de ladder. De PSO geeft inzicht in de mate waarin organisaties meer dan gemiddeld sociaal ondernemen, gericht op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt.
De Woonplaats daagt bij aanbestedingen haar opdrachtnemers uit om te leveren mèt social return. Dat betekent dat er binnen de aanbestedingen afspraken met opdrachtnemers worden gemaakt om mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie aan werkervaring te helpen. Doel is om zo werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de regio, waaronder ook de huurders van De Woonplaats. Dat past bij de maatschappelijke rol als woningcorporatie en daar zetten we dan ook sinds 2019 actief op in. Afgelopen jaar hebben wij meer dan € 12 miljoen ingekocht in de keten bij PSO-gecertificeerde bedrijven en organisaties. Dit leidde tot maar liefst 29 plaatsingen bij onze samenwerkingspartners. Dit levert ons samen met onze directe impact, met medewerkers die vanuit een kwetsbare arbeidspositie bij ons in dienst zijn én kansen die De Woonplaats biedt voor stagiairs, de hoogste score (trede 3) voor de PSO-ladder op.